Szlak historii ludzi,
miejsc i wydarzeń
Dodaj miejsce, trasę, obszar, osobę, itp...
Drukuj tablicę Pobierz pdf

Książka Krzysztofa Mroczkowskiego „Lotnictwo Wielkiej Wojny nad Małopolską”

Opublikowano 09/05/2014 przez użytkownika umbrzesko

Książka Krzysztofa Mroczkowskiego „Lotnictwo Wielkiej Wojny nad Małopolską” przedstawia szczególną rolę jasieńskiego i okocimsko-brzeskiego węzła lotnisk jako m.in. pierwszej na świecie linii poczty lotniczej, skąd odbyto większość lotów kurierskich do oblężonej Twierdzy Przemyśl.

28 czerwca 1914 roku w Sarajewie został zamordowany przez bośniackiego nacjonalistę następca tronu austro-węgierskiego arcyksiążę Franciszek Ferdynand. Wydarzenie to stało się m.in. pretekstem do rozpętania jednej z najbardziej niszczycielskich wojen w dziejach ludzkości. W wyniku działań wojennych zginęło na świecie ponad 8,5 mln ludzi, 21,2 mln ludzi zostało rannych, 65 mln ludzi zmobilizowano. Do tego należy dodać osoby zmarłe w wyniku największej jak dotychczas pandemii lat 1918-1919 mającej podłoże w trwającej wówczas wojnie. Książka Krzysztofa Mroczkowskiego ”Lotnictwo Wielkiej Wojny nad Małopolską” opisuje działania lotnictwa wojskowego nad ówczesną Galicją Zachodnią z okresu Wielkiej Wojny. Wtedy to walczące armie - austro-węgierska, kaizerowskich Niemiec i carskiej Rosji użyły po raz pierwszy w dziejach na szeroką skalę lotnictwa wojskowego. Książka przedstawia szczególną rolę jasieńskiego i okocimsko-brzeskiego węzła lotnisk jako m.in. pierwszej na świecie linii poczty lotniczej, skąd odbyto większość lotów kurierskich do oblężonej Twierdzy Przemyśl.

W czasie pierwszego oblężenia Twierdzy Przemyśl odbył się tylko jeden lot z Przemyśla do Jasła, w którym przewieziono służbowe przesyłka wojskowe oraz przesyłki pocztowe, głownie kartki pocztowe. Był to prawdopodobnie pierwszy lot kurierski na świecie. Wykonała go 1 października 1914 r. załoga Flik. 14. w składzie: pilot Oblt. Aladar Tauszig z obserwatorem Hptm. Raablem, lecąc samolotem typu Albatros B. I o imieniu własnym „Steffel”. Podczas drugiego oblężenia Twierdzy Przemyśl (od 7 listopada 1914 do 22 marca 1915) wykonano kolejne cztery loty, większość z lądowaniem w Krakowie. Kolejne trzy loty odbyły się 18 stycznia 1915 r. z Przemyśla z lądowaniem w Brzesku. Z kart książki dowiadujemy się też ,kiedy po raz pierwszy miało miejsce użycie radia w samolocie. Miało to miejsce 12 stycznia 1915 r. na lotnisku w Jasieniu Brzeskim gdzie stacjonował Flik 1. W Jasieniu Brzeskim tworzono w tym czasie stację radiową do współpracy z załogami ciężkich moździerzy oraz ciężkiej haubicy. Zastosowanie podczas walk pozycyjnych na linii Dunajca i w przygotowywanej operacji przełamującej pod Tarnowem i Gorlicami - wiosną 1915 r. supernowoczesnych jak na ówczesny okres broni i techniki czyli lotnictwa i łączności radiowej do kierowania ogniem było zwiastunem zupełnie nowego sposobu prowadzenia wojny.

Zadzwoń pod nr telefonu 123 456 780 i odsłuchaj informacji o tej lokalizacji. Po połączeniu wybierz tonowo numer

6110
Poleć innym:
Pobierz adres (fotokod) strona w wersji mobilnej
Komentarze
Obszar LGD

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa Inwestująca w Obszary Wiejskie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach osi 4 - LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Kontakt

Lokalna Grupa Działania
Stowarzyszenie
"Kwartet na Przedgórzu"
Waryś 327A, 32-825 Borzęcin
tel./faks 14 684 66 66
kom. 883 599 699
biuro@przedgorze.pl
lider@przedgorze.pl